O radu portala CROSO i drugim aktuelnim temama
Dušica Šorgić za Pravni komplet
Paragraf intervju - FEBRUAR 2021
- Kako se snalaze poslodavci - korisnici javnih sredstava, koji imaju obavezu dostavljanja finansijskih i kadrovskih podataka za svoje zaposlene i druga radno angažovana lica, i da li nailaze na poteškoće, obzirom da je 10.2.2021. godine bio prvi rok i to za dostavljanje podataka za januar mesec?
Centralni registar je svim korisnicima javnih sredstava uputio obaveštenje početkom decembra 2020. godine, sa video uputstvom za korišćenje aplikacije Registra zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavlјenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava, čime su korisnici pravovremeno obavešteni oizgledu i načinu funkcionisanja samog Registra, a stručna služba Centralnog registra se potrudila i da izradi uputstvo u pisanom formatu, kao i da na vreme putem sajta informiše korisnike javnih sredstava o pojedinostima vezanim za rad na Portalu novog Registra. Pa ipak, ovo je prvi mesec za dostavu podataka, tako da se i korisnici i stručna služba Centralnog registra prilagođavaju novom sistemu i u zajedničkoj komunikaciji otklanjaju probleme u radu. Strpljenje je neophodno, pa rezultat verujem neće izostati.
Možda je mali savet korisnicima javnih sredstava da pre nego što krenu da dostavljaju podatke u Registar zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavlјenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava, prouče uputstvo za dostavu podataka u navedeni Registar koje je dostupno u video i pisanom formatu na sajtu Centralnog registra www.cros.gov.rs, kao i da se upoznaju sa svim objavama i obrascima za dostavu podataka koji su takođe dostupni na istom sajtu u delu Registar zaposlenih korisnika budžeta. U komunikaciji sa korisnicima javnih sredstava shvatili smo da je većina njihovih problema u radu sa Portalom Registra nastala upravo iz nepoznavanja novih pravila (npr. veliki broj korisnika pokušao je da učita Obrasce Uprave za trezor u sistem Centralnog registra, što je svakako nemoguće. Takođe, uputstvo upućuje i koja su polja obavezna, a koja ne, kao i da se prazna polja nikako ne smeju brisati, jer se takav fajl neće učitati). Portal Registra podseća u velikoj meri na aplikaciju istog registra koji je do 01.01.2021. godine vodila Uprava za trezor, ali ima značajne razlike i zbog toga je i više nego korisno proučiti uputstvo i sve objave na sajtu Centralnog registra. Napomena je i da bi korisnici trebalo da se upoznaju ko sve može biti ovlašćen da radi na Portalu Registra, kao i na koji način mogu dobiti ovlašćenje (i ova informacija je dostupna na našem sajtu).
- Šta je to što korisnicima portala, bilo da su iz javnog ili privatnog sektora, izaziva najviše problema u radu u praksi, ne samo prilikom dostavljanja ovih podataka što je sada aktuelno za javni sektor, već i inače?
Budući da je Portal Centralnog registra namenjen obveznicima doprinosa pušten u produkciju 2013. godine, korisnici su se u velikoj meri upoznali sa načinom rada samog Portala, tako da danas vrlo lagodno koriste sve usluge koje im Portal nudi. Pretpostavljam da nove obaveze, kao i nova pravila stvaraju samo u početku “probleme” korisnicima i to u periodu prilagođavanja (npr. obaveza da se ažuriraju polja iz prijave na obavezno socijalno osiguranje koja se odnose na šifarnik zanimanja). Sada je aktuelno za korisnike javnih sredstava prilagođavanje novom Registru zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavlјenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava, koji je prešao u nadležnost Centralnog registra. Zbog svega navedenog se trudimo da korisnike na vreme informišemo, kao i da im ostavimo dovoljno dug rok da svoje obaveze ispune.
- Na koji način Centralni registar izlazi u susret korisnicima, i da li uspevate da otklonite tehničke barijere sa kojima se oni susreću prilikom korišćenja portala? Na koji način to funkcioniše i kako mogu da vam se obrate u slučaju nedoumica ili tehničkih problema?
Stručna služba Centralnog registra se trudi da korisnicima našeg sistema izađe u susret i pomogne u rešavanju bilo kog problema iz razloga što zaista smatramo da smo tu zbog korisnika. Tim pravnika, ekonomista i tehničkih lica vrlo ažurno daju odgovore preko mejlova info@croso.rs i regzap@croso.rs, kao i putem telefona koji su dostupni na sajtu Centralnog registra. Ohrabrujemo sve korisnike da nas kod postojanja bilo kog problema kontaktiraju.
- Kako smo u prilici da često čujemo komentare da Odluka o jedinstvenom kodeksu šifara za unošenje i šifriranje podataka u evidencijama u oblasti rada ne sadrži veliki broj zanimanja kojasu danas aktuelna, na koji način i koliko frekventno će se vršiti ova usklađivanja?
Ažuriranje zanimanja iz Odluke o jedinstvenom kodeksu šifara za unošenje i šifriranje podataka u evidencijama u oblasti rada u nadležnosti je Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja. Prošle godine je lista zanimanja ažurirana i ta nova lista je implementirana u naš sistem, tako da verujem da je ona sad bogatija i potpunija. Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja nastaviće i dalje da redovno ažurira navedenu Odluku, tako da ako neko od korisnika ima primedbu ili poteškoće u vezi sa primenom same Odluke, može kontaktirati kolege iz navedenog ministarstva i verujem da će rešiti svoje nedoumice.
- Da li imate saznanja koliko poslodavaca je blagovremeno ažuriralo podatke za zaposlene u njihovim jedinstvenim prijavama koje se odnose na zanimanje prema radnom mestu i stepen i vrstu stručne spreme prema radnom mestu a koji rok je bio do 31.12.2020. godine?
Velika većina poslodavaca je blagovremeno ažurirala podatke za zaposlene u njihovim jedinstvenim prijavama koje se odnose na zanimanje prema radnom mestu i stepen i vrstu stručne spreme prema radnom mestu, a svakako je molba za one koji to nisu učinili da izvrše isto ažuriranje što pre i na taj način ispune svoju zakonsku obavezu.
- Kako preduzetnici kao osiguranici samostalnih delatnosti koji su istovremeno u radnom odnosu moraju da se prijavljuju putem šaltera Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranjeukoliko im u međuvremenu radni odnos prestane, da li postoje naznake da će i njima biti omogućena elektronska prijava u ovakvim slučajevima?
Nažalost, za sad je ovo jedini put, zbog toga što je neophodna kontrola dokumentacije koja se odnosi na obavljanje samostalne delatnosti od strane službenika RFPIO.
- Kako Centralni registar konstantno radi na unapređenju svog poslovanja, kakve planove imate u 2021. godini, i šta zanimljivo možemo očekivati u vezi sa radom portala?
U 2021. godini u fokusu poslovanja Centralnog registra biće pre svega aktivnost praćenja produkcije Registra zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavlјenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava, a zatim i kontrola nesmetanog funkcionisanja Portala Centralnog registra. Pored toga aktivno ćemo učestvovati u svim projektima vezanim za razvoj e-uprave u Republici Srbiji, kao i do sada.
- Poruka pravnicima u privredi...
Svakako da nije jednostavno danas pravnicima da isprate donošenje i čestu izmenu propisa, ali isto tako utisak mi je da se javna uprava modernizuje i da je sve više okrenuta korisnicima pre svega kroz razvoj e-uprave, u kom procesu je i Centralni registar značajan partner.
Poruka svim našim korisnicima je da nas slobodno kontaktiraju u vezi sa bilo kojim pitanjem ili problemom nastalih u radu sa našim sistemom, putem imejla ili telefonom, da su sva pitanja dobro došla, kao i da ne postoji problem koji zajednički ne možemo da rešimo.