Zastava Bosne i Hercegovine

Elektronsko evidentiranje PDV u SEF
(u skladu sa Pravilnikom o elektronskom fakturisanju)


Pitanja i Odgovori


Ovu stranicu ćemo dopunjavati novim pitanjima i odgovorima, kao i novim situacijama.



1. U kojim slučajevima postoji obaveza evidentiranja PDV u SEF?

Evidentiranje PDV propisano je za lice koje se smatra PDV dužnikom u smislu Zakona o PDV i to onda kada njegov PDV dug nije već iskazan u izdatoj elektronskoj fakturi ili fiskalnom računu i kada se ne odnosi na PDV na uvoz koji obračunavaju Carinski organi. Dakle, PDV se evidentira kada PDV dug nije vidljiv u nekom od sistema u nadležnosti Ministarstva finansija i to: SEF, Sistem za upravljanje fiskalizacijom ili Carinski sistem.
Takođe, obaveza evidentiranja postoji i za smanjenje PDV duga kada su ispunjeni uslovi da se izvrši smanjenje obračunatog PDV.


Imate nedoumice u vezi sa evidentiranjem PDV u SEF ?
Tu smo da Vam pomognemo


2. Koji je rok za evidentiranje PDV u SEF?


Rok za evidentiranje PDV u SEF, kada za tim postoji obaveza, je 10 dana nakon isteka poreskog perioda za koji se vrši evidentiranje (u kome je nastao PDV dug ili smanjenje PDV duga).



3. Šta se evidentira u Pojedinačnu evidenciju PDV u SEF?


U Pojedinačnu evidenciju PDV u SEF evidentira se:
1) PDV po osnovu prometa dobara i usluga (uključujući i dati avans) – kada je poreski dužnik primalac dobara ili usluga (interni račun PDV kod obrnutog obračunavanja, na primer: usluge iz inostranstva za koje se primalac smatra poreskim dužnikom – ako se promet smatra izvršenim na teritoriji RS, promet iz oblasti građevinarstva, promet sekundarnih sirovina itd);
2) PDV po osnovu prometa dobara i usluga uz naknadu, uključujući i primljeni avans za taj promet, koji se vrši obvezniku poreza na prihod od samostalnih delatnosti (u smislu Zakona o porezu na dohodak građana) i obvezniku poreza na dobit pravnih lica (u smislu Zakona o porezu na dobit pravnih lica) koji nisu korisnici SEF.





4. Šta se evidentira u Zbirnu evidenciju PDV u SEF?


U Zbirnu evidenciju PDV u SEF evidentira se PDV za koji postoji obaveza evidentiranja u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju (PDV dug koji nije iskazan u izdatoj elektronskoj fakturi, izdatom fiskalnom računu i koji se ne odnosi na PDV na uvoz koji obračunava carinski organ), a za koji nije predviđeno da se evidentira u okviru Pojedinačne evidencije.

Primeri za evidentiranje u Zbirnoj evidenciji su:

  • PDV oporeziv promet bez naknade za koji nije izdata e-faktura, niti fiskalni račun;
  • PDV oporeziv promet stranim licima i avans za taj promet;
  • PDV oporeziv promet stranim licima i avans za taj promet;
  • PDV oporeziv promet fizičkim licima, za koji ne postoji obaveza izdavanja fiskalnog računa (npr. PDV oporeziv promet fizičkim licima od strane advokata);
  • PDV na manjak i rashod iznad količine utvrđene normativom;
  • PDV koji se obračunava na razliku kod jedinstvenih turističkih usluga kod kojih se izdaje fiskalni račun ili e-faktura, ali se PDV ne iskazuje
  • PDV koji se obračunava na razliku kod prometa polovnih dobara fizičkim licima ili stranim pravnim licima, kod kojih se izdaje fiskalni račun, ali se PDV ne iskazuje
  • PDV koji se obračunava na razliku kod prometa polovnih dobara fizičkim licima ili stranim pravnim licima, kod kojih se izdaje fiskalni račun, ali se PDV ne iskazuje.

Pored navedenog, u okviru Zbirne evidencije evidentira se i izmena PDV obaveze ili izmene evidentiranja PDV kao što su:

  • Izmena PDV obaveze – smanjenje (odnosi se i na smanjenje od strane lica koje vrši promet i na smanjenje interno obračunatog PDV – u zavisnosti od toga ko je poreski dužnik) – Storniranje i izdavanje dokumenta o smanjenju naknade (knjižno odobrenje);
  • Korekcije evidentiranja PDV (smanjenje) – u slučaju evidentiranja PDV kada do roka za evidentiranje PDV u SEF nije izdata e-faktura, pa se naknadno izda;
  • Korekcije evidentiranja PDV – u slučaju kada od roka za evidentiranje dođe do drugih izmena (npr. plaćanje od strane kupca sa teritorije APKM, pribavljanje dokaza o poreskom oslobođenju, itd).



6. Da li se u Zbirnoj evidenciji evidentira smanjenje PDV po osnovu izdatog dokumenta „račun-refundacija“ preko fiskalnog uređaja?

Kada po osnovu izdavanja dokumenta „račun-refundacija“ preko elektronskog fiskalnog uređaja dolazi do smanjenja obračunatog PDV u skladu sa propisima o PDV (odobrenje, reklamacija, vraćanje dobara u skladu sa propisima o zaštiti potrošača, storniranje i slično), smanjenje PDV se iskazuje u Zbirnoj evidenciji PDV u SEF, u poreskom periodu kada su ispunjeni uslovi za smanjenje PDV duga.

Kada se dokument „refundacija“ izdaje samo u okviru tehnike izdavanja konačnog računa, kao što je slučaj kada za promet na malo postoji avansno plaćanje i avansni fiskalni račun, pa se po izvršenom prometu prvo obavezno izdaje dokument „avans-refundacija“, da bi se izdao konačan fiskalni račun („promet-prodaja“), tada ne dolazi do smanjenja obračunatog PDV, pa se takav račun refundacije ne iskazuje u Zbirnoj evidenciji.


8. Da li se refundiranja fiskalnog računa po zahtevu subjekta javnog sektora evidentira u Zbirnoj evidenciji na polju za smanjenje PDV?


Da. Primena odredaba člana 198a Pravilnika o PDV, kada se na zahtev subjekta javnog sektora u maloprodaji izdaje elektronska faktura radi registrovanja zaduženja na CRF, pri čemu se prethodno izdati fiskalni račun refundira, dovodi do primene pravila o smanjenju osnovice i PDV, te se smanjenje po osnovu refundacije fiskalnog računa iskazuje i na polju 3.6 POPDV obrasca i u okviru Zbirne evidencije na polju za smanjenje PDV.



9. Na koji način postupiti kada elektronska faktura za PDV oporeziv promet u jednom poreskom periodu nije izdata u roku od 10 dana po isteku tog poreskog perioda?


U tom slučaju se na osnovu odredbi člana 21. Pravilnika o PDV, evidentira PDV dug po osnovu navedenog prometa i to u okviru Pojedinačne evidencije. U polju „broj dokumenta“ poreski dužnik u tom slučaju unosi broj „0“, jer još uvek nije izdat dokument, ali to ne treba mešati sa brojem Pojedinačne evidencije, koji se obavezno unosi (po redosledu koji odredi korisnik SEF).
Kada elektronska faktura bude izdata, iskazuje se smanjenje evidentiranog PDV i to u okviru Zbirne evidencije.


Imate nedoumice u vezi sa evidentiranjem PDV u SEF?
Tu smo da Vam pomognemo


10. Kako postupiti ukoliko je obveznik propustio da izvrši evidentiranje PDV u roku predviđenom za evidentiranje (npr. elektronska faktura nije bila izdata do 10. u narednom mesecu, ali je propušteno da se taj PDV evidentira)?


Elektronsko evidentiranje PDV u SEF je moguće izvršiti i sa zakašnjenjem, tj. nakon isteka Zakonom i Pravilnikom propisanog roka za evidentiranje PDV. To znači da ne dolazi do zaključavanja evidencija. Međutim, Zakonom i Pravilnikom nije propisano da se obveznik oslobađa prekršajne odgovornosti kada samostalno utvrdi i ispravi grešku u vezi sa evidentiranjem.
Napominjemo da je kaznenim odredbama Zakona propisano da će se novčanom kaznom u iznosu od 200.000 do 2.000.000 dinara kazniti za prekršaj pravno lice - subjekt privatnog sektora, odnosno javno preduzeće ako ne evidentira porez na dodatu vrednost elektronski u skladu sa ovim zakonom (član 4. st. 1, 2, 3, 5. i 6. i član 4a st. 2, 3. i 4).

Dakle, prekršajna odredba se odnosi i na rok evidentiranja, tj. konkretno na odredbu člana 4. stav 5. Zakona kojim je propisano da se evidentiranje vrši u roku od 10 dana od isteka poreskog perioda za koji se vrši evidentiranje, pa je preporuka svim korisnicima da u roku od 10 dana po isteku poreskog perioda razmotre celokupnu PDV obavezu i da li po nekom od osnova postoji obaveza evidentiranja PDV u Pojedinačnu ili Zbirnu evidenciju u SEF, te ukoliko postoji da ovaj PDV evidentiraju, bez obzira na to da li će naknadno doći do određenih izmena u PDV obavezi ili evidentiranju PDV u SEF. To praktično znači da je neophodno skratiti rokove za pribavljanje neophodnih podataka o PDV obavezi za poreski period, te sve neophodne podatke blagovremeno dostavljati službama koje su zadužene za obračun PDV i evidentiranje PDV u SEF.

Takođe napominjemo da je preporuka da se PDV evidentira na način predviđen Zakonom i Pravilnikom i sa zakašnjenjem, ukoliko je obveznik propustio predviđeni rok, pre nego da sasvim propusti obavezu evidentiranja kada je za evidentiranjem postojala obaveza. Konkretno, preporuka je da se u momentu kada se ustanovi propust, postupi na način kako je trebalo do roka za evidentiranje.



11. Da li je za primaoca računa, tj. za njegovo ostvarenje prava na odbitak prethodnog PDV relevantno da li je elektronsku fakturu primio pre ili posle 10. u narednom mesecu (tj. pre ili posle roka za evidentiranje PDV)?


Iz ugla primaoca, nije od značaja da li je faktura za promet iz jednog poreskog perioda primljena do 10. u narednom poreskom periodu. Primalac ima pravo da koristi prethodni PDV sa elektronske fakture (po opštim uslovima), ako je elektronsku fakturu odobrio na SEF, nezavisno od rokova evidentiranja u SEF.


12. U kom poreskom periodu korisnik SEF može da iskaže smanjenje PDV po osnovu izdavanja knjižnog odobrenja, računa-refundacije ili storniranja dokumenta, tj. kada su ispunjeni uslovi za smanjenje PDV koje se iskazuje u Zbirnoj evidenciji?


Kada je u pitanju izdavanje knjižnog odobrenja, što se takođe odnosi i na dokument „račun-refundacija“ koji se izdaje u maloprodajnom objektu, uslov za smanjenje obračunatog PDV na strani izdavaoca predstavlja obaveštenje od strane primaoca da je izvršio ispravku odbitka prethodnog PDV, ukoliko je primalac dokumenta u sistemu PDV.
Ukoliko se navedeni dokumenti izdaju licu koje nije PDV obveznik, tada se smanjenje PDV ostvaruje kada primalac dokumenta potvrdi dokument (potvrđuje da je primljen dokument).

Ukoliko se knjižno odobrenje izdaje preko SEF licu koje nije u PDV sistemu, potvrdom o prijemu smatra se i prihvatanje dokumenta u SEF, ali prihvatanje samo u ovom slučaju predstavlja potvrdu, dok je u drugim slučajevima (uvek kada je primalac u PDV sistemu), neophodna i dodatna potvrda o ispravci odbitka prethodnog PDV.
Pravilnikom o elektronskom fakturisanju propisano je da se storniranje dokumenta (bilo da je u pitanju elektronska faktura ili drugi dokument) shodno primenjuju pravila koja važe za smanjenje PDV kod izvanja knjižnog odobrenja.
Ipak, to treba dodatno pojasniti i u tom pogledu, obveznici su dužni da vode računa o pravilima koja su propisana Zakonom o PDV. Naime, kada dolazi do storniranja PDV računa (elektronske fakture, fiskalnog računa ili računa izdatog izvan ovih sistema), da bi obveznik ostvario pravo na smanjenje PDV potrebno je da pribavi izjavu od strane primaoca da nije koristio prethodni PDV po osnovu tog računa (ako se radi o PDV obvezniku).

Po PDV pravilima kada se stornira faktura koja nije izdata obvezniku PDV, tada za smanjenje PDV nije potrebna izjava ili potvrda od strane primaoca. U slučaju storniranja pogrešno izdate fakture, izjava se traži u slučaju da je primalac u PDV sistemu (ili je lice koje je imalo pravo na refakciju), a pored toga je potrebno da budu kumulativno ispunjeni uslovi da je faktura stornirana, kao i da je izdata ispravna faktura (kada je trebalo da bude izdata) ili da je samo stornirana ukoliko je faktura izdata greškom, a da do prometa nije došlo. Naime, kada dolazi do storniranja PDV računa (elektronske fakture, fiskalnog računa ili računa izdatog izvan ovih sistema), da bi obveznik ostvario pravo na smanjenje PDV potrebno je da pribavi izjavu od strane primaoca da nije koristio prethodni PDV po osnovu tog računa (ako se radi o PDV obvezniku).

Jedina situacija u kojoj nije moguće izvršiti smanjenje PDV jeste slučaj kada je lice koje nije u PDV sistemu izdalo dokument (račun, fiskalni račun, e-fakturu), u kojoj je iskazan PDV.



13. Na koji način se evidentira konačna faktura izdata licu izvan SEF (domaćem pravnom licu), kada je pre izvršenog prometa bilo avansnog plaćanja, po osnovu čega je prvobitno evidentiran avansni račun u okviru Pojedinačne evidencije?


U slučaju da je za PDV oporeziv promet primljen avans od domaćeg obveznika poreza na dobit pravnih lica ili poreza na prihod od samostalnih delatnosti, koji nije korisnik SEF, pa je postojala obaveza evidentiranja avansnog računa koji je izdat izvan SEF, konačan račun se evidentira na taj način što se u tip dokumenta unosi podatak „faktura“, dodaje broj povezanog avansa u odgovarajuće polje Pojedinačne evidencije, a što je najvažnije, u polje „Osnovica“ unosi se ukupan iznos (koji se ne umanjuje za osnovicu iz avansa), dok se na polje „PDV“ unosi samo razlika PDV u odnosu na PDV koji je obračunat po osnovu primljenog avansa.
U polje „Ukupna vrednost/naknada“, unosi se ukupna vrednost prometa (osnovica i PDV) bez umanjenja po osnovu vrednosti avansa.


efakture - info portal - sve na jednom mestu