ZAKON O OBAVLJANJU SAVETODAVNIH I STRUČNIH POSLOVA U OBLASTI POLJOPRIVREDE("Sl. glasnik RS", br. 30/2010) |
Ovim zakonom uređuju se uslovi i način obavljanja savetodavnih i stručnih poslova u oblasti poljoprivrede, Registar poljoprivrednih savetodavaca, obuka i usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača, planiranje razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi, kao i druga pitanja od značaja za savetodavne poslove u poljoprivredi.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sledeće značenje:
1) savetodavni poslovi u poljoprivredi jesu poslovi kojima se poljoprivrednim proizvođačima pružaju saveti i informacije od značaja za život i rad na selu, a koje vrše poljoprivredni savetodavci;
2) stručni poslovi u poljoprivredi jesu poslovi koji se odnose na izveštajno-prognozne poslove, utvrđivanje kvaliteta i analizu plodnosti zemljišta, stručne preglede u proizvodnji semena i sadnog materijala, laboratorijske analize i testiranje bilja, biljnih proizvoda i propisanih objekata radi utvrđivanja prisustva štetnih organizama, mere selekcije u stočarstvu i druge poslove iz svih oblasti poljoprivrede;
3) poljoprivredni savetodavac je fizičko lice koje obavlja savetodavne poslove u poljoprivredi, koje ima licencu za obavljanje tih poslova i koje je upisano u Registar poljoprivrednih savetodavaca;
4) Registar poljoprivrednih savetodavaca jeste baza podataka u koju se upisuju poljoprivredni savetodavci, kao i drugi podaci u skladu sa ovim zakonom;
5) licenca je akt kojim se utvrđuje da određeno fizičko lice ispunjava uslove propisane ovim zakonom za vršenje savetodavnih poslova u poljoprivredi;
6) primenjena istraživanja u poljoprivredi jesu istraživanja koja se izvode na osnovu utvrđenih potreba poljoprivrednih proizvođača, prerađivača i drugih grupa i pojedinaca ruralne sredine, a imaju za cilj sticanje novih znanja u procesu poljoprivredne proizvodnje, prometu i plasmanu poljoprivrednih proizvoda, kao i stvaranje preduslova za poboljšanje standarda života na selu.
II SAVETODAVNI I STRUČNI POSLOVI U POLJOPRIVREDI
1. Savetodavni poslovi u poljoprivredi
Savetodavni poslovi u poljoprivredi obavljaju se radi podizanja opšteg nivoa znanja poljoprivrednih proizvođača i njihove informisanosti, povećanja konkurentnosti i modernizacije poljoprivredne proizvodnje, povećanja profitabilnosti proizvodnje i kvaliteta proizvoda, uvođenja proizvodnje zdravstveno bezbedne hrane, podsticanja interesnog udruživanja poljoprivrednih proizvođača, očuvanja prirodnih resursa, zaštite životne sredine i poboljšanja uslova života i kulture življenja na selu, a samim tim i ruralnog razvoja.
Savetodavni poslovi u poljoprivredi jesu:
1) pružanje stručne pomoći u primeni naučnih dostignuća i novih tehnologija;
2) pružanje stručnih saveta i usluga, prenos praktičnih znanja i veština radi tehnološko-tehničkog unapređenja proizvodnje;
3) upoznavanje poljoprivrednih proizvođača sa dobrom poljoprivrednom praksom;
4) izvođenje demonstracionih ogleda u različitim oblastima poljoprivrede;
5) osposobljavanje poljoprivrednih proizvođača za upravljanje poljoprivrednim gazdinstvima i vođenje knjigovodstvene evidencije gazdinstva;
6) pomoć u afirmaciji ruralnog razvoja;
7) pružanje saveta o zaštiti bilja na osnovu podataka prognozno-izveštajne službe;
8) podsticanje interesnog udruživanja i preduzetništva u poljoprivredi;
9) pružanje saveta i davanje predloga za proširenje privrednih aktivnosti kao dopunskih delatnosti na gazdinstvu;
10) davanje preporuka u oblasti stočarstva;
11) davanje saveta i preporuka o racionalnom korišćenju zemljišta;
12) pružanje savetodavne pomoći u drugim oblastima za koje poljoprivredni proizvođači iskažu interes.
Ministar nadležan za poslove poljoprivrede (u daljem tekstu: ministar) propisuje način obavljanja savetodavnih poslova u poljoprivredi.
Rukovodilac nadležnog organa autonomne pokrajine propisuje način obavljanja savetodavnih poslova u poljoprivredi na teritoriji autonomne pokrajine.
Poslove iz stava 3. ovog člana autonomna pokrajina obavlja kao poverene.
Savetodavne poslove u poljoprivredi mogu da obavljaju privredna društva čiji je osnivač Republika Srbija, koja su registrovana u Registru privrednih subjekata za obavljanje ostalih usluga u poljoprivredi, tehnička ispitivanja i analize ili konsalting i menadžment poslove i koja imaju zaposlenog poljoprivrednog savetodavca.
Savetodavne poslove u poljoprivredi mogu da obavljaju i druga pravna lica i preduzetnici ako su u Registru privrednih subjekata registrovani za obavljanje ostalih usluga u poljoprivredi, tehnička ispitivanja i analize ili konsalting i menadžment poslove i ako imaju zaposlenog poljoprivrednog savetodavca.
Pravno lice i preduzetnik koji obavljaju savetodavne poslove u poljoprivredi ne mogu da:
1) obavljaju proizvodnju inputa i mehanizacije za poljoprivredu;
2) reklamiraju i promovišu proizvođače inputa i mehanizacije i njihove proizvode, osim kada su proizvodi ovih proizvođača izloženi na sajmu ili izložbi ili se koriste u demonstracionom ogledu koje organizuje to pravno lice i preduzetnik, uz obavezno prisustvo najmanje još dva proizvođača.
2. Stručni poslovi u poljoprivredi
Pravna lica i preduzetnici koji obavljaju savetodavne poslove u poljoprivredi mogu da obavljaju i stručne poslove u poljoprivredi u skladu sa ovim zakonom i drugim propisima.
Stručni poslovi u poljoprivredi su poslovi koji su kao takvi određeni zakonom i drugim propisima u oblasti ratarstva, zdravlja bilja, stočarstva i drugim oblastima poljoprivrede.
Obavljanje stručnih poslova u poljoprivredi od interesa za Republiku Srbiju vrši se u skladu sa godišnjim programima koje donosi Vlada.
Sredstva za obavljanje stručnih poslova u poljoprivredi iz stava 3. ovog člana obezbeđuju se zakonom kojim se uređuje godišnji budžet Republike Srbije.
Obavljanje stručnih poslova u poljoprivredi od interesa za autonomnu pokrajinu, na teritoriji autonomne pokrajine vrši se u skladu sa programima koje donosi autonomna pokrajina.
Sredstva za obavljanje stručnih poslova u poljoprivredi iz stava 5. ovog člana obezbeđuju se u budžetu autonomne pokrajine.
Obavljanje stručnih poslova u poljoprivredi od interesa za jedinicu lokalne samouprave, vrši se u skladu sa programima koje za teritoriju jedinice lokalne samouprave donosi jedinica lokalne samouprave.
Sredstva za obavljanje stručnih poslova u poljoprivredi iz stava 7. ovog člana obezbeđuju se u budžetu jedinice lokalne samouprave.
III POLJOPRIVREDNI SAVETODAVAC
Poljoprivredni savetodavac može da vrši savetodavne poslove u poljoprivredi ako:
1) ima licencu za obavljanje savetodavnih poslova u poljoprivredi;
2) je upisan u Registar poljoprivrednih savetodavaca (u daljem tekstu: Registar);
3) je zaposlen u privrednom društvu odnosno pravnom licu ili kod preduzetnika iz člana 5. ovog zakona.
Licenca može da se izda fizičkom licu koje ima stečeno visoko obrazovanje na studijama drugog stepena (diplomske akademske studije - master, specijalističke akademske studije, specijalističke strukovne studije), odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, najmanje jednu godinu iskustva na poslovima iz oblasti poljoprivrede i koje ima sertifikat o završenoj edukaciji/treningu iz oblasti savetodavnih poslova u poljoprivredi.
Ministar propisuje bliže uslove iz stava 1. ovog člana.
Licencu izdaje ministar na zahtev fizičkog lica.
Licencu izdaje rukovodilac nadležnog organa autonomne pokrajine na zahtev fizičkog lica koje ima prebivalište na teritoriji autonomne pokrajine.
Licenca se izdaje rešenjem na period od pet godina.
Rešenje ministra kojim se odlučuje po zahtevu za izdavanje licence fizičkom licu je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Protiv rešenja rukovodioca nadležnog organa autonomne pokrajine kojim odlučuje po zahtevu za izdavanje licence fizičkom licu iz stava 2. ovog člana može se izjaviti žalba ministru.
Poslove iz stava 2. ovog člana autonomna pokrajina obavlja kao poverene.
Licenca može da se obnovi ako je imalac licence posle upisa u Registar stekao novi sertifikat o završenoj edukaciji/treningu.
Imalac licence podnosi zahtev za obnavljanje licence najkasnije 60 dana pre isteka perioda na koji je licenca izdata.
Obnavljanje licence vrši se na način i pod uslovima propisanim za njeno izdavanje.
Ako organ nadležan za izdavanje licence ne odluči po podnetom zahtevu u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva za obnavljanje licence, a najkasnije do dana isteka perioda za koji je licenca izdata, poljoprivredni savetodavac može da nastavi da vrši savetodavne poslove u poljoprivredi na osnovu postojeće licence.
Poslove obnavljanja licence autonomna pokrajina obavlja kao poverene.
Licenca može biti privremeno ili trajno oduzeta.
Lice kome je licenca oduzeta privremeno ili trajno ne može da vrši savetodavne poslove u poljoprivredi.
Licenca se oduzima privremeno na šest meseci ako korisnici usluga dostave najmanje tri pritužbe/prijave na rad poljoprivrednog savetodavca u jednoj kalendarskoj godini, a organ nadležan za izdavanje licence utvrdi da su one opravdane.
Licenca se oduzima trajno poljoprivrednom savetodavcu:
1) koji nesavesnim ili nestručnim radom prouzrokuje štetu poljoprivrednom proizvođaču, a organ nadležan za izdavanje licence utvrdi tu štetu;
2) kome je pravnosnažnom odlukom izrečena prekršajna kazna zbog toga što je pri vršenju savetodavnih poslova u poljoprivredi reklamirao i promovisao proizvođače inputa i mehanizacije i njihove proizvode.
Rešenje o oduzimanju licence donosi ministar.
Rešenje o oduzimanju licence donosi rukovodilac nadležnog organa autonomne pokrajine na teritoriji autonomne pokrajine.
Rešenje iz stava 5. ovog člana je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Protiv rešenja iz stava 6. ovog člana može se izjaviti žalba ministru.
Poslove oduzimanja licence autonomna pokrajina obavlja kao poverene.
Licenca prestaje da važi:
1) istekom perioda na koji je izdata, ako nije podnet zahtev za obnovu licence;
2) oduzimanjem licence.
Na pitanja koja ovim zakonom nisu posebno uređena a odnose se na postupak za izdavanje, obnavljanje, oduzimanje i prestanak važenja licence primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.
Poljoprivredni savetodavac u vršenju savetodavnih poslova u poljoprivredi nosi identifikacionu karticu.
Izdavanje identifikacione kartice iz stava 1. ovog člana kao i njeno poništavanje vrši ministar.
Izdavanje identifikacione kartice iz stava 1. ovog člana kao i njeno poništavanje vrši rukovodilac nadležnog organa autonomne pokrajine na teritoriji autonomne pokrajine.
Ministar propisuje obrazac i sadržinu identifikacione kartice, kao i način njenog korišćenja, izdavanja i poništavanja.
Rukovodilac nadležnog organa autonomne pokrajine na teritoriji autonomne pokrajine propisuje obrazac i sadržinu identifikacione kartice, kao i način njenog korišćenja, izdavanja i poništavanja.
Poslove iz st. 3. i 5. autonomna pokrajina obavlja kao poverene.
Poljoprivredni savetodavac zaposlen kod pravnog lica i preduzetnika iz člana 5. ovog zakona ne može da:
1) vrši stručne poslove u poljoprivredi kod tog pravnog lica odnosno preduzetnika;
2) reklamira i promoviše proizvođače inputa i mehanizacije i njihove proizvode, osim kada su proizvodi ovih proizvođača izloženi na sajmu ili izložbi ili se koriste u demonstracionom ogledu koje organizuje to pravno lice i preduzetnik, uz obavezno prisustvo najmanje još dva proizvođača.
IV REGISTAR POLJOPRIVREDNIH SAVETODAVACA
Imalac licence upisuje se u Registar koji vodi ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede (u daljem tekstu: Ministarstvo).
Upis u Registar vrši se na pismeni zahtev imaoca licence.
Uz zahtev iz stava 2. ovog člana podnosi se fotokopija licence i radne knjižice, odnosno potvrda da se nezaposleno lice nalazi u evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje.
Ministar donosi rešenje o dozvoli upisa u Registar koje je konačno u upravnom postupku.
Poljoprivredni savetodavac dužan je da svaku promenu podataka koji se upisuju u Registar prijavi Ministarstvu u roku od 30 dana od dana nastale promene.
Registar naročito sadrži:
1) ime lica koje poseduje licencu, njegovu adresu prebivališta, broj telefona i elektronsku adresu;
2) broj licence;
3) podatke o završenom obrazovanju imaoca licence (diplome i sertifikati);
4) podatke o poslodavcu kod koga je imalac licence zaposlen odnosno podatak da lice nije zaposleno;
5) podatke o opravdanim pritužbama na rad poljoprivrednog savetodavaca;
6) rešenje o privremenom i trajnom oduzimanju licence.
Podaci iz Registra su javni.
Ministar bliže propisuje sadržinu i način vođenja Registra.
Poljoprivredni savetodavac se briše iz Registra:
1) na lični zahtev;
2) ako prestane da ispunjava uslove u skladu sa ovim zakonom;
3) prestankom važenja licence.
Ministar donosi rešenje o brisanju poljoprivrednog savetodavca iz Registra.
Rešenje iz stava 2. ovog člana je konačno u upravnom postupku.
V STRUČNI SAVET ZA SAVETODAVNE POSLOVE I PRIMENJENA ISTRAŽIVANJA U POLJOPRIVREDI
Radi razmatranja stručnih pitanja i davanja stručnih mišljenja koja se odnose na savetodavne poslove i primenjena istraživanja u poljoprivredi ministar, u skladu sa propisima kojima se uređuje državna uprava, rešenjem osniva posebnu radnu grupu - Stručni savet za savetodavne poslove i primenjena istraživanja u poljoprivredi (u daljem tekstu: Stručni savet).
Stručni savet:
1) predlaže smernice za izradu Srednjoročnog programa razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi (u daljem tekstu: Srednjoročni program) i daje ocenu njegovog sprovođenja;
2) predlaže politiku razvoja i način finansiranja savetodavnih poslova i primenjenih istraživanja u poljoprivredi;
3) daje mišljenje o vrsti i načinu edukacije poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača i predloge za njihovo poboljšanje;
4) daje mišljenje na godišnji plan usavršavanja poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača (u daljem tekstu: Plan);
5) daje mišljenje o propisima i međunarodnim sporazumima koji se odnose na savetodavne poslove i primenjena istraživanja u poljoprivredi;
6) obavlja druge poslove u vezi sa savetodavnim poslovima i primenjenim istraživanjima u poljoprivredi.
VI OBUKA I USAVRŠAVANJE POLJOPRIVREDNIH SAVETODAVACA I POLJOPRIVREDNIH PROIZVOĐAČA
Obuka i usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača obuhvata:
1) organizovanje edukacije - treninga poljoprivrednih savetodavaca u saradnji sa domaćim i stranim obrazovnim i istraživačkim institucijama i stručnjacima;
2) organizovanje edukacije udruženja proizvođača, lokalne samouprave i centara za ruralni razvoj;
3) organizovanje i učestvovanje u sprovođenju primenjenih istraživanja u poljoprivredi;
4) razvijanje savetodavnih modula (metode rada savetodavnih poslova u poljoprivredi);
5) izradu, obradu i izdavanje savetodavnih materijala (priručnici, brošure itd.) za poljoprivredne savetodavce i ostale zainteresovane korisnike;
6) izradu analiza za efikasno ekonomsko poslovanje poljoprivrednog gazdinstava u cilju povećanja profitabilnosti i konkurentnosti na tržištu;
7) izdavanje sertifikata o završenoj edukaciji/treningu;
8) prikupljanje i analizu cena poljoprivrednih proizvoda u sistemu tržišnih informacija u poljoprivredi;
9) prenos poljoprivrednim savetodavcima savremenih dostignuća iz oblasti savetodavnih poslova i primenjenih istraživanja u poljoprivredi;
10) praćenje i ocenjivanje efekata rada poljoprivrednih savetodavaca.
Obuka i usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača vrše se putem predavanja, treninga, radionica, kurseva, seminara i na drugi način u skladu sa Srednjoročnim programom i Godišnjim programom razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi (u daljem tekstu: Godišnji program).
Poslove iz člana 22. stav 1. ovog zakona može da obavlja ovlašćena organizacija koja je registrovana u Registru privrednih subjekata za istraživanje i eksperimentalni razvoj u biotehničkim naukama i u Registru naučnoistraživačkih organizacija, koja ima stručnjake iz svih oblasti poljoprivrede sa iskustvom u vršenju savetodavnih poslova u poljoprivredi, najmanje pet godina iskustva u obavljanju poslova edukacije u oblasti poljoprivrede, kao i odgovarajuće prostorije (objekat), računarsku i softversku opremu.
Ovlašćenu organizaciju iz stava 1. ovog člana rešenjem određuje ministar za period od najmanje pet godina.
Ovlašćenu organizaciju iz stava 1. ovog člana rešenjem određuje rukovodilac nadležnog organa autonomne pokrajine na teritoriji autonomne pokrajine, za period od najmanje pet godina.
Rešenje ministra iz stava 2. ovog člana je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Protiv rešenja rukovodioca nadležnog organa autonomne pokrajine iz stava 3. ovog člana može se izjaviti žalba ministru.
Poslove određivanja ovlašćene organizacije iz stava 3. ovog člana autonomna pokrajina obavlja kao poverene.
Ovlašćena organizacija iz člana 23. st. 2. i 3. ovog zakona donosi Plan kojim se naročito utvrđuju način obavljanja edukacije - treninga, subjekti koji vrše edukaciju i subjekti kojima je edukacija namenjena, rokovi, mesto održavanja i sredstva za sprovođenje svake pojedinačne edukacije.
Plan koji donosi ovlašćena organizacija iz člana 23. stav 2. ovog zakona donosi se uz saglasnost ministra.
Plan koji donosi ovlašćena organizacija iz člana 23. stav 3. ovog zakona donosi se uz saglasnost rukovodioca nadležnog organa autonomne pokrajine.
VII PLANIRANJE RAZVOJA SAVETODAVNIH POSLOVA U POLJOPRIVREDI
Radi unapređenja savetodavnih poslova u poljoprivredi odnosno ostvarivanja ciljeva iz člana 3. ovog zakona donose se planski dokumenti.
Planski dokumenti iz stava 1. ovog člana su Srednjoročni program i Godišnji program.
Srednjoročnim programom u skladu sa strategijom kojom se uređuje oblast poljoprivrede, utvrđuju se srednjoročni ciljevi razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi, način i rokovi za ostvarivanje navedenih ciljeva, očekivani rezultati i način finansiranja savetodavnih poslova u poljoprivredi.
Vlada donosi Srednjoročni program za period od pet godina.
Nadležni organ autonomne pokrajine donosi za teritoriju autonomne pokrajine Srednjoročni program za period od pet godina.
Godišnjim programom utvrđuju se konkretne aktivnosti koje se odnose na obavljanje savetodavnih poslova u poljoprivredi i područja na kojima se obavljaju ti poslovi, obim, rokovi i način sprovođenja aktivnosti, izvori, raspored i način korišćenja sredstava, kao i način kontrole sprovođenja ovog programa.
Sprovođenje Godišnjeg programa obavljaju privredna društva iz člana 5. stav 1. ovog zakona.
Ako za određeno područje nisu osnovana privredna društva iz stava 2. ovog člana savetodavne poslove u poljoprivredi iz Godišnjeg programa obavljaće pravna lica i preduzetnici koja ispunjavaju uslove propisane ovim zakonom po sprovedenom konkursu.
Vlada donosi Godišnji program na osnovu Srednjoročnog programa.
Nadležni organ autonomne pokrajine na osnovu Srednjoročnog programa iz člana 26. stav 3. ovog zakona donosi Godišnji program za teritoriju autonomne pokrajine.
Jedinica lokalne samouprave može, kada postoji potreba, da donese program razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi na svom području, ako ima obezbeđena sredstva.
VIII SREDSTVA ZA OBAVLJANJE SAVETODAVNIH POSLOVA U POLJOPRIVREDI
Sredstva za sprovođenje Godišnjeg programa iz člana 27. st. 4. i 5. ovog zakona obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije i budžetu autonomne pokrajine.
Savetodavni poslovi u poljoprivredi za čije sprovođenje su obezbeđena sredstva u budžetu jednog nivoa vlasti, ne mogu se finansirati i iz budžeta drugog nivoa vlasti.
Troškove upravnog postupka za upis u Registar, kao i troškove za izdavanje i obnavljanje licence i izradu identifikacione kartice snosi podnosilac zahteva.
Sredstva za upis u Registar, za izdavanje i obnavljanje licence, kao i za izradu identifikacione kartice podnosilac zahteva uplaćuje na odgovarajući račun za uplatu javnih prihoda budžeta Republike Srbije.
Visina troškova utvrđuje se u skladu sa propisima kojima se uređuju administrativne takse.
Nadzor nad izvršavanjem odredaba ovog zakona i propisa donetih na osnovu ovog zakona vrši Ministarstvo.
Autonomna pokrajina vrši inspekcijski nadzor nad izvršavanjem poslova poverenih ovim zakonom.
Inspekcijski nadzor vrši se preko poljoprivrednih inspektora u skladu sa zakonom.
U vršenju poslova inspekcijskog nadzora, poljoprivredni inspektor ima pravo i dužnost da:
1) proverava da li pravno lice i preduzetnik koji obavlja savetodavne poslove u poljoprivredi ispunjava propisane uslove u skladu sa ovim zakonom;
2) proverava da li pravno lice i preduzetnik poštuje zabrane u skladu sa ovim zakonom;
3) proverava da li poljoprivredni savetodavac poštuje zabrane u skladu sa ovim zakonom;
4) proverava da li poljoprivredni savetodavac poseduje licencu i da li ona važi, da li je upisan u Registar i da li je zaposlen u privrednom društvu odnosno pravnom licu ili kod preduzetnika;
5) kontroliše da li se namenski koriste sredstva za sprovođenje godišnjeg programa;
6) preduzme druge mere i radnje, u skladu sa ovim zakonom.
U vršenju poslova iz člana 31. ovog zakona poljoprivredni inspektor može da:
1) naloži rešenjem izvršenje mera i radnji u određenim rokovima;
2) privremeno zabrani obavljanje delatnosti pravnom licu i preduzetniku koji ne ispunjava uslove za obavljanje savetodavnih poslova u poljoprivredi;
3) obavesti drugi organ ako postoje razlozi za preduzimanje mera za koje je taj organ nadležan;
4) podnese prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
5) privremeno zabrani pravnom licu i preduzetniku obavljanje savetodavnih poslova u poljoprivredi ako obavlja proizvodnju inputa i mehanizacije za poljoprivredu;
6) privremeno zabrani pravnom licu i preduzetniku obavljanje savetodavnih poslova u poljoprivredi ako reklamira i promoviše proizvođače inputa i mehanizacije i njihove proizvode suprotno članu 6. stav 1. tačka 2;
7) privremeno zabrani vršenje poslova poljoprivrednom savetodavcu koji nema licencu i nije upisan u Registar;
8) preduzima druge mere i radnje, u skladu sa ovim zakonom.
Na rešenje poljoprivrednog inspektora može da se izjavi žalba ministru u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja.
Žalba ne odlaže njegovo izvršenje.
Pravna lica, preduzetnici i fizička lica nad čijim radom se vrši inspekcijski nadzor dužni su da omoguće inspektoru vršenje nadzora i pruže potrebne podatke i informacije.
Pravna lica, preduzetnici i fizička lica iz stava 1. ovog člana dužna su da poljoprivrednom inspektoru, kao i drugim ovlašćenim licima u skladu sa zakonom, na njegov zahtev u određenom roku dostave ili pripreme podatke i materijale koji su mu potrebni za vršenje poslova inspekcijskog nadzora.
Ako u vršenju inspekcijskog nadzora poljoprivredni inspektor utvrdi da propis nije primenjen ili je nepravilno primenjen dužan je da donese rešenje kojim nalaže otklanjanje utvrđenih nepravilnosti i odredi rok za njihovo otklanjanje.
Novčanom kaznom od 80.000 do 800.000 dinara kazniće se za privredni prestup pravno lice ako:
1) ne ispunjava uslove za obavljanje savetodavnih poslova u poljoprivredi (član 5);
2) obavlja proizvodnju inputa i mehanizacije za poljoprivredu i ako reklamira i promoviše proizvođače inputa i mehanizacije i njihove proizvode (član 6);
3) poljoprivredni savetodavac ne ispunjava uslove iz člana 8. ovog zakona;
4) zapošljava na savetodavnim poslovima u poljoprivredi lice kome je licenca privremeno ili trajno oduzeta (član 12. stav 2);
5) poljoprivredni savetodavac vrši i stručne poslove u poljoprivredi (član 16. tačka 1).
Za privredni prestup iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom od 20.000 do 200.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik ako učini radnje iz člana 35. stav 1. ovog zakona.
Novčanom kaznom od 5.000 do 30.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:
1) vrši savetodavne poslove u poljoprivredi iako mu je licenca privremeno ili trajno oduzeta (član 12. stav 2);
2) reklamira i promoviše proizvođače inputa i mehanizacije i njihove proizvode (član 16. tačka 2).
Privredna društva, pravna lica i preduzetnici dužni su da svoje poslovanje usklade sa odredbama ovog zakona u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Lica zaposlena u privrednim društvima iz člana 5. stav 1. ovog zakona koja su obavljala savetodavne poslove u poljoprivredi do dana stupanja na snagu ovog zakona mogu da nastave da obavljaju te poslove najduže pet godina od dana stupanja na snagu ovog zakona i upisuju se u Registar na period od pet godina.
Lica koja su do dana stupanja na snagu ovog zakona stekla sertifikate o završenim treninzima i obukama u oblasti savetodavnih poslova u poljoprivredi kod fakulteta i instituta u Republici Srbiji, kao i vladinih i nevladinih organizacija stranih zemalja i ako od dana izdavanja sertifikata do dana stupanja na snagu ovog zakona nije proteklo više od dve godine, upisuju se u Registar na period od pet godina.
Po isteku perioda od pet godina od dana upisa u Registar, lica iz st. 2. i 3. ovog člana brišu se iz Registra ako ne pribave licencu.
Podzakonski akti propisani ovim zakonom biće doneti u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Do donošenja podzakonskih akata iz stava 1. ovog člana primenjivaće se podzakonski akti doneti na osnovu Zakona o poljoprivrednoj službi ("Službeni glasnik RS", broj 61/91), ako nisu u suprotnosti sa ovim zakonom.
Danom stupanja na snagu ovog zakona, prestaje da važi Zakon o poljoprivrednoj službi ("Službeni glasnik RS", broj 61/91).
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".