Na osnovu člana 7. stav 2, člana 91. stav 4, člana 121. stav 5, člana 131. stav 1. i člana 246. stav 6. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima („Službeni glasnik RS”, br. 41/09, 53/10, 101/11, 32/13 – US, 55/14, 96/15 – dr. zakon, 9/16 – US, 24/18, 41/18, 41/18 – dr. zakon, 87/18, 23/19, 128/20 – dr. zakon i 76/23),

Ministar za javna ulaganja, koji na osnovu Odluke predsednika Vlade broj 119-00-00117/2024-01 od 25. novembra 2024. godine, objavljene u „Službenom glasniku RS”, broj 93, vrši ovlašćenja ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, donosi

PRAVILNIK

o izmenama i dopunama Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima

Član 1.

U Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima („Službeni glasnik RS”, br. 40/12, 102/12, 19/13, 41/13, 102/14, 41/15, 78/15, 111/15, 14/16, 108/16, 7/17 – ispravka, 63/17, 45/18, 70/18, 95/18, 104/18, 93/19, 2/20 – ispravka, 64/21, 129/21 – dr. pravilnik, 143/22, 110/22 – dr. pravilnik, 48/23 i 24/24) u članu 1. posle stava 2. dodaje se stav 3. koji glasi:

„Vozilo od istorijskog značaja može biti oslobođeno pojedinih uslova ovog pravilnika koji nisu bili na snazi u trenutku proizvodnje vozila, ukoliko je izuzeće od tih zahteva navedeno u Potvrdi o vozilu od istorijskog značaja koju je izdala Agencija za bezbednost saobraćaja i njegova opravdanost dokumentovana u postupku utvrđivanja statusa.”.

Član 2.

U članu 13. st. 8. i 9. menjaju se i glase:

„Vrsta S1 – jeste priključno vozilo za traktor vrste S kod kog zbir najvećih dozvoljenih osovinskih opterećenja ne prelazi 3,5 t.

Vrsta S2 – jeste priključno vozilo za traktor vrste S kod kog zbir najvećih dozvoljenih osovinskih opterećenja prelazi 3,5 t.ˮ.

Član 3.

U članu 18. stav 1. tačka 1) posle oznake: „TRˮ briše se zapeta i dodaju se reči: „i vozila vrsteˮ.

U stavu 2. posle reči: „konstrukciju vozilaˮ dodaju se reči: „za sve vrste vozila, odnosno prekoračenja usled ugradnje pomoćnih uređaja za osmatranje i detekciju, uključujući radare, za vozila vrsta M2, M3, N2, N3 i O, ukoliko ukupno prekoračenje širine ne prelazi 100 mmˮ.

Član 4.

U članu 24. stav 1. menja se i glasi:

„Odnos najveće nominalne snage motora i najveće dozvoljene mase vozila, odnosno skupa vozila, mora biti najmanje 5 kW/t. U slučaju vučnih vozila ili tegljača za vuču poluprikolica namenjenih za transport nedeljivih tereta, odnos najveće nominalne snage motora i najveće dozvoljene mase skupa vozila mora biti najmanje 2 kW/t.”.

Član 5.

U članu 28. posle stava 11. dodaje se stav 12. koji glasi:

„Odredbe ovog člana ne primenjuju se na vozila od istorijskog značaja.ˮ

Član 6.

U članu 30. stav 3. posle reči: „osimˮ dodaju se reči: „vozila od istorijskog značaja,ˮ.

Član 7.

U članu 32. stav 1. posle reči: „40 km/h,ˮ dodaju se reči: „osim vozila od istorijskog značaja,ˮ.

U stavu 6. posle reči: „2011. godineˮ tačka se zamenjuje zapetom i dodaju se reči: „osim vozila od istorijskog značaja.ˮ.

Član 8.

U članu 36. stav 8. reč: „registrovanaˮ zamenjuje se rečju: „registrovanimˮ a posle reči: „2013. godineˮ briše se zapeta i dodaju se reči: „i priključnim vozilima od istorijskog značajaˮ.

Član 9.

U stavu 41. stav 11. posle reči: „2025. godine,ˮ dodaju se reči: „osim vozila od istorijskog značaja,ˮ.

Član 10.

U članu 47. stav 1. reči: „kao i na invalidskim motornim kolicima,ˮ brišu se.

Član 11.

U stavu 49. stav 7. posle reči: „2012. godine,ˮ dodaju se reči: „osim vozila od istorijskog značaja,ˮ.

Član 12.

U članu 50. stav 1. posle reči: „vozilima, osim vozilaˮ dodaju se reči: „od istorijskog značaja i vozilaˮ.

Član 13.

U članu 59. stav 1. reči: „osim za vozilaˮ zamenjuje se rečima: „osim vozila od istorijskog značaja i vozilaˮ.

Član 14.

U članu 61. stav 1. posle reči: „osim vozilaˮ dodaju se reči: „od istorijskog značaja i vozilaˮ, a posle reči: „vrstaˮ zapeta se briše.

U stavu 10. posle reči: „2011. godine,ˮ dodaju se reči: „osim vozila od istorijskog značaja,ˮ.

Član 15.

U članu 64. st. 1, 2. i 3. menjaju se i glase:

„Katadiopteri na vozilima vrsta M, N, T i C moraju biti ugrađeni i izvedeni kao dva zadnja netrouglasta katadioptera crvene boje.

Netrouglasti katadiopteri crvene boje moraju biti ugrađeni na zadnjoj strani vozila vrste L:

1) vozila vrste L1 i L3: kao jedan ili dva;

2) vozila vrste L2, L5, L6 i L7 širine do 1 m: kao jedan ili dva;

3) vozila vrste L2, L5, L6 i L7 širine veće od 1 m: kao dva;

4) vozila vrste L4: kao dva ili tri, od kojih jedan mora biti na bočnoj prikolici.

Ukoliko je ugrađen jedan katadiopter, mora biti postavljen u uzdužnoj vertikalnoj ravni vozila. Ukoliko su ugrađena dva katadioptera, moraju biti simetrično raspoređena prema uzdužnoj vertikalnoj ravni vozila, maksimalno udaljena od bočne ivice vozila 0,4 m. Dodatni katadiopter može biti ugrađen na vozilima vrste L2, L4, L5, L6 i L7 ukoliko ne remeti funkciju ostalih katadioptera. Vozila vrste L1 sa pedalama moraju imati po jedan katadiopter žute ili narandžaste boje na svakoj strani pedale (s prednje i zadnje strane).ˮ.

U stavu 14. posle oznake: „TRˮ dodaju se zapeta i reči: „vozila od istorijskog značajaˮ.

U stavu 17. reči: „st. 2. i 3.ˮ zamenjuju se rečima: „stava 2.ˮ.

Član 16.

U članu 69. stav 2. posle reči: „2024. godine,ˮ dodaju se reči: „osim vozila od istorijskog značaja,ˮ.

Član 17.

U članu 70. stav 13. posle reči: „2011. godine,ˮ dodaju se reči: „osim vozila od istorijskog značaja,ˮ a posle reči: „morajuˮ reč: „obaveznoˮ briše se.

Posle stava 17. dodaje se stav 18. koji glasi:

„Izuzetno od stava 4. ovog člana, svetlost pokazivača pravca na vozilu od istorijskog značaja može biti crvene boje, ukoliko je izuzeće od zahteva da budu žute boje navedeno u Potvrdi o vozilu od istorijskog značaja koju je izdala Agencija za bezbednost saobraćaja.ˮ.

Član 18.

U članu 75. posle stava 9. dodaje se stav 10. koji glasi:

„Odredbe stava 1. tačka 2) ovog člana ne odnose se na vozila od istorijskog značaja.ˮ.

Član 19.

U članu 75a. u stavu 2. posle tačke 3) tačka se zamenjuje tačkom i zapetom.

Dodaje se tačka 4) koji glasi:

„4) N2 i N3, od istorijskog značaja.ˮ.

Član 20.

U članu 76. stav 4. posle reči: „N3,ˮ dodaju se reči: „osim vozila od istorijskog značaja,ˮ, a posle reči: „ogledaloˮ dodaju se reči: „koje omogućava osmatranje prostora iza vozilaˮ.

Član 21.

U članu 79. stav 1. tačka 4) reči: „na elektro pogonˮ , brišu se.

U stavu 5. posle reči: „na putu,ˮ dodaju se reči: „vozila od istorijskog značaja,ˮ.

Član 22.

U članu 82. stav 3. posle reči: „osim vozilaˮ dodaju se reči: „od istorijskog značaja koja ne ispunjavaju uslove propisane normom najmanje „EURO 3” i vozilaˮ.

Član 23.

U članu 90. stav 9. broj: „2025.ˮ zamenjuje se brojem: „2026.ˮ

U stavu 11. broj: „2025.ˮ zamenjuje se brojem: „2026.ˮ.

Član 24.

U članu 95. stav 1. posle reči: „1987. godine,ˮ dodaju se reči: „osim vozila od istorijskog značaja,ˮ.

Član 25.

U članu 100. stav 3. menja se i glasi:

„Izuzetno od stava 2. ovog člana, najistureniji delovi na zadnjoj strani vozila mogu biti uređaji za spajanje vučnih i priključnih vozila, rezervni točak sa nosačem ugrađen prema jednoobraznim tehničkim uslovima, merdevine za pristup tovarnom prostoru na krovu vozila, hidraulična utovarna rampa i nogostup bez oštrih ivica isturen za ne više od 300 mm u odnosu na branik.ˮ.

U stavu 10. posle reči: „vozilaˮ i dodaju se reči: „i na vozila od istorijskog značajaˮ.

Član 26.

U članu 101. stav 2. posle reči: „ili Aˮ dodaju se reči: „i vozila od istorijskog značajaˮ.

Član 27.

Član 116. briše se.

Član 28.

U članu 118a. broj: „2024.ˮ zamenjuje se brojem: „2026.ˮ.

Član 29.

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

Broj 002666214 2024

U Beogradu, 10. decembra 2024. godine

Ministar,

Darko Glišić, s.r.